Mester és tanítványai: Színpadi mélységek
Cash-Flow, 2004. 1-2.szám
Riporter: Gaál Péter
Elfogyott a türelmem, nem akarok mások kénye-kedve szerint ugrálni. Csak arra a feladatra akarok koncentrálni, ami valóban izgat. Balkay Géza színész-rendező arról nyilatkozott, miért is kezdett rendezni és tanítani.
Két éve találkoztunk utoljára, akkor egy lapban arról írhattam, hogy hosszú évek után újra színpadi szerepet vállalt. Akadtak akik úgy fogalmaztak, hogy visszatért. Ráadásul nem is akárhogy. Tahi Tóth László helyére ugrott be a Karinthy Színpadon. Aztán ismét eltűnt. Mellőzött lett? Mi az oka az újabb hallgatásának?
Mellőzöttség? Ugyan! Arról soha nem volt szó! Belefáradtam a színházak körüli dolgokba. Másfelé akartam orientálódni. Évek óta éreztem késztetést arra, hogy tanítsak, illetve, hogy rendezzek. Ettől függetlenül játszom még. A színház ugyan nem hoz lázba, de most is van két filmszerepem. Látni tehát láthatnak az emberek.
Mi az, ami miatt nem áll színpadra? Csalódott valamiben?
Eltörött bennem valami. Meguntam, hogy állandóan olyan feladatokra voltam kiírva, amit szerintem más sokkal jobban el tudott volna játszani. Arról nem is beszélve, hogy mennyire bántott, ha más kapott olyan feladatot, amit én tudtam volna sikerre vinni. Elegem lett, ráuntam erre. A színházra persze nem, hiszen arra nem lehet ráunni. De 150 fokon sem lehet állandóan izzani. Volt olyan korszakom, amikor ez ment, de belefáradtam. Aztán egész egyszerűen összedőlt minden. Válságba jutott a házasságom, bizonytalanná lett a magánéletem. Nem tagadom, soha nem is tagadtam, hogy volt az életemnek egy nagyon mély korszaka, amikor ittam.
Sok pályatársa épp ezért mondja azt, hogy elfecsérli a tehetségét. Hogy kár magáért, mert többre lenne hivatott. Ez talán azt is jelentheti, hogy ivás nélkül nem itt tartana, ahol most.
A megítélés lehet téves, ahogy nyilván én is tévedhetek a magam dolgait illetően. Egyszerűen arról van szó, hogy elfogyott a türelmem. Iszom? Igen, néha iszom. De dolgozom, filmekbe hívnak és nyilván nem kapnék felkéréseket sehová, ha tönkretenném a munkát. Tehát elfogyott a türelmem, nem akarok mások kénye-kedve szerint ugrálni. Csak arra a feladatra akarok koncentrálni, ami valóban izgat. A színházban ma ilyet nem találok, legalábbis színészként nem. De rendezőként annál inkább! A tanításról meg nem is beszélve. Arra jöttem rá, hogy ez az én igazi feladatom. Gaál Erzsi a szolnoki színházban már látta ezt rajtam, így rendezhettem meg 1994-ben Ibsen "Ha mi holtak feltámadunk" című darabját.
Nem önámítás ez? Nem arról van szó, hogy a szakma nehéz emberként könyvelte el, olyannak, aki épp a mély válsága miatt egyre lejjebb és lejjebb csúszik? Pedig csodákra volt képes a színpadon és biztos arra lenne képes még ma is.
Szó sincs róla! Ha olyan felkérést kapok, mint amilyent a Karinthy Színpad tett, akkor kész vagyok a munkára. Tahi Tóth László helyett elvállaltam Karinthy Frigyes szerepét a "Szellemidézés" című darabban. Megoldottam a dolgot és azt hiszem nem is rosszul. De engem évek óta a rendezés és a tanítás érdekel. Hogy miért? Mert sikereim voltak benne. Tavasszal hat tanítványomat készítettem fel a Színművészetire és belőlük hármat fel is vettek. Miért csúsznék én egyre lejjebb és lejjebb? Sokkal inkább arról van szó, hogy nem adom fel az elveimet, és azt csinálom, ami engem érdekel. Nincs egyetlen olyan főnök, igazgató, stb., aki dirigálna nekem. Szabad vagyok, azt vállalom el, ami érdekel, megmondhatom a véleményem mindenkinek, és ez jó.
Balkay Géza
Egy rendkívüli színész fájóan korai búcsúja
MASZK, 2006. április 20.
Szabó Zoltán Attila
Tragikusan korán, szívelégtelenségben halt meg Balkay Géza. A színházértőknek nem kell őt bemutatni, miként a magyar film ismerőinek sem. Azoknak viszont, akik a napi sorozathacacárékból tájékozódnak, nem mondhat sokat a neve.
Igaz, Balkay a könnyű népszerűségért sohasem rajongott. Nehéz ember volt, rendezőtársa, Dobay Dezső szerint "igazi színházi fanatikus, aki rosszul élte meg, hogy a művészetek, egyáltalán a minőségi munka iránt az elmúlt években megcsappant az érdeklődés." Az R. S. 9. Stúdiószínházban játszott-rendezett utoljára, pici térben, egy parányi pesti pincében. Élvezte, hogy szinte rá épült a teátrum, mégis olykor-olykor rá kellett döbbenjen, hogy a Katona József Színház volt az igazi hazája, ahol ő lehetett Platonov, bár Kaposvárott, Szolnokon, sőt a Nemzetiben is ünnepelték. Volt Oronte, Szoljonij, Pósalaky úr, Verlaine és Lucifer. Az utolsó években rendezőként is kitett magáért. Dobay Dezső - aki szintén az R. S. 9. csapatát erősíti immár hosszú évek óta - arra jut: "Balkay vitathatatlanul nagy színész volt, ám tehetsége, kiváló képességei ellenére nem tudott megálljt parancsolni önmagának, idővel saját maga legnagyobb ellenségévé vált." A rendező úgy véli, a mindössze 54 évesen eltávozott színművész rokonítható a szintén páratlan képességekkel megáldott Őze Lajossal. Igaz, Őzét a pályatársak többsége igyekezett segíteni, míg Balkay Géza egy időben magára maradt.
"Kicsit kiközösítették" - erősíti meg Dobay. Dettre Annamária, aki ma amolyan kettős szereposztásban, színészként és gyakorló pszichológusként is tevékenykedik, megjegyzi: Balkay páratlan játékos volt, aki azonban nem találta, talán nem is kereste az arany középutat. "Amikor utoljára beszélgettünk, viccelődött a betegségein.
Egyszerűen nem vette tudomásul, hogy a színészé sajátos foglalkozás, hiszen a saját teste a munkaeszköze. Éppen ezért a szervezetét kímélnie kell, s tennie kell valamit az állandó túlpörgetettség ellen. Ez az érzés sajnos a rendkívüli emberek sajátja. Mint több pályatársánál, idővel - a nyugvópontok, a relaxációs bázisok hiánya miatt - nála is beindult egy negatív spirál, ami bizony végzetes dolog" - summázza a pszichológus. Dettre figyelmeztet: az ember 120 évre van "építve", tervezve, így nem törvényszerű, hogy valaki ilyen fiatalon meghal...
Emléktáblát avattak Balkay Géza szülőházánál
Várnegyed, 2012. december 21. (22.szám) 2.old.
Életveszély a színházban
Mix, 2021. június, 10.old.
Bóta Gábor
Magyar színésztragédia a rendszerváltás hajnalánwww.origo.hu, 2021. szeptember 9.
Szilléry Éva