Bemutatjuk Balkay Gézát Film Színház Muzsika, 1979. 39.szám (szeptember 29.) 12-13.old. https://adt.arcanum.com/hu/view/FilmSzinhazMuzsika_1979_2/?pg=387&layout=s Riporter: Nagy Judit
Huszonhét éves. Két évet járt a jogi egyetem esti tagozatára, és nappal a biztosító kárrendezési osztályán dolgozott. ("Nem tudom elmondani, milyen emberi tanítást jelentett számomra a rengeteg ügyfél, az előttem feltáruló drámai helyzetek tömege. Milyen nagy és egyben kényszerítő volt a kötelesség, hogy percek alatt döntenem kellett.") A következő évben veszik fel Marton Endre osztályába. De az átélt életdrámák tovább is sodorják képzeletét, reméli, egyszer rendezhet is, tehát nem a szerepet játssza el, hanem magát a drámát. Tanárai közül Hegedűs Gézát, Pintér Tamást, Békés Andrást említi, és elsősorban Nádasdy Kálmán óráit a magyar nyelv és irodalom kapcsolatáról. ("Egy-egy verset úgy elemzett, hogy az maga volt az élveboncolás. És bizonyos görcstől - nem tudom, nem lesz-e frivol a szó -, a színház ál-tiszteletétől szabadított meg minket.") Vizsgái közül az Ivanov-részlet, Malvolio és Sir John Falstaff bizonyítja sokirányú képességét. A Salemi boszorkányok John Proctorát éppen úgy eljátssza, mint az Éjjeli menedékhely Szatyinját. Láttuk a Trisztánban mint Marke királyt, szépelgésmentesen és fájdalomtól feltüzelten. Két rendező-vizsgán is részt vett. Az egyik a Konter László rendezte Miller-mű, az Alku egyik felvonása, Kovács Nóra és Gáti Oszkár társaságában. ("Azért beszélnék erről, mert egyik komolykodó próbámhoz sem volt hasonlítható. Munkaidő után dolgoztunk, a spontaneitásban, lazaságban önként fonódtak a darab filozófiai kérdései, és én, Victor alakítója, itt jöttem rá, hogy próbát soha nem szabad feladni.") Csakhamar filmfőszerepet kap, a Kinek a törvénye? rendőrhősét játssza el. A diploma után egy év vidéki gyakorlat következik, Kaposváron. ("Éreztem a színház bizalmát, mégis a Szecsuáni jóember Pilótájának szerepe, ez volt ott az első, mintha túl hamar jött volna. A Szeget szeggel próbáinál már otthonos volt a közeg. Porkolábot játszottam, a ruha szinte magától megadta a roggyant tartást, cammogó járást, az igyekvő, tökéletesen alkalmatlan emberfajtát. A Candide-musical Maximilienjénél a sokfajta átváltozási lehetőség hozott örömet. Aztán Gombrowicz Esküvőjében Henryk szerepe csupa lebegés a valóság és az absztrakció között...") Nem volna teljes a portré a másik rendezővizsga említése nélkül. 1977-ben Lengyel Menyhért művét adták, címe: Az árny. A bemutató a Főiskola Kamaratermében volt, Ács János rendezte, s ő is játszotta a darabbéli rendezőt. Tőrös, a főszereplő, Balkay Géza. ("Arról volt szó a darabban, hogy van egy fizikailag és lelkileg mára már leépült egykori óriás színész, Tőrös, aki egy érzelmi ügyből kifolyólag idegösszeroppanást kapott. Azóta képtelen arra, hogy statisztafeladatokon kívül más szerepet eljátsszon. Holott egykor feltehetően fejjel magaslott ki pályatársai közül. A továbbiakban a darab eddig próbáló főszereplője önkényesen távozik. A szorult helyzetben a rendező és a vezető színésznő behívják Tőröst a szemközti eszpresszóból, megbízzák a szereppel. Ő felismeri, hogy az életét akarják szinte visszahozni. Vállalja. Csaknem biztos a siker, a vastaps, az élet nagy comebackje, amikor a színpadon törés következik be, téveszméket érez, s a hatalmas izgalomtól, a ráháruló felelősségtől csaknem kilép a közönség közé. Elájul. Menteni a menthetőt, függöny elé lép a rendező, "Kedves közönségünk, a művész idegösszeroppanást kapott.") Előadás után, az öltözőben félrevontam. - Szeretnék kérdezni valamit. Anélkül, hogy a játék közben kilépett volna egyéniségéből, valakit megidézett. Ismerte Latinovits Zoltánt? ("Olyan szerencse ért, hogy tanítványai lehettünk Katona János osztálytársammal élete utolsó hónapjaiban. Éppen nagy izgalommal készült a Bozzi úr premierjére. Mi elmondtuk legkedvesebb verseinket, ő képszerű, lényegretörő tanácsokat adott, olyanokat, amelyek a mi egyéniségünkből fakadnak. Háromszor látogattuk meg a kórházban, egyetlen eset kivételével ő volt az erősebb nálunk, visszaadta, erősítette pályánkba vetett hitünket. Ezt a szerepet érte vállaltam. A premier előtt minden eszembe jutott, zokogtam, vágtam a fejemet az öltözőfolyosó falába. De tudtam, hogy a fájdalom nem maradhat bennem, ki kell menni a színpadra, nem utánozni, mégis megidézni. Azt hiszem, mindannyiunknak hatalmas lesz a felelősségünk a pályán.") "A váltás időszaka" Film Színház Muzsika, 1987. 17.szám (április 25.) 22.old. (bán)
A Három nővér Párizsban Film Színház Muzsika, 1988. 11.szám (március 12.) 5.old. Kele Judit
Az ember: csupa titok. A színész: gátlástalan kitárulkozó. Kevesen merészkedtek a magyar színháztörténetben ennyire rossznak is látszani. Sőt, Balkay Géza mintha előszeretettel keresné is, hogy lehet megmutatni a kétpólusú embert. Egyszerre az önhittet és a szánandót, a kegyetlent és a bölcset, az otrombát és a lágyszívűt, a durvát és a mélyérzésűt, a cinikust és a jó pszichológust, a gyávát és a manipuláltat. Ha e köré a gazdagító kettősség köré rendezzük eddigi alakításait, szembeszökővé válik ez a fajta magas szintű játéktechnikát, beleérző játékintelligenciát egyként követelő színpadi alkat- és magatartásrendező séma. James, az idősebbik fivér, az Utazás az éjszakában hányt-vetett sorsú hőse lehet példa a cinikus durvaság és a rejtett gyöngédség személyiségépítő tulajdonságaira. Az önigazolást, megkapaszkodást kereső, izgága intellektus próbálja leplezni a szűkölő félelmet, a lealjasodás etikai vétségét a Vendégség gyökértelen Socinojában. Görcsös, neurotikus idegenség durvítja, nevetteti ki Szoljonijt a társaságban, de igazán, ölésre is készen ő szeret csak. A fél-életek és fél-halálok álomködben átélt jelenéseiben az ő pusztító szenvedélye az egyetlen, tettekkel előhívott tragédia. Lucifere sem a cinikus bölcselet kaján képmutatója, hanem a sokat tudó ember tanítványt beavató igyekezete. Ennyire összetett, kevéssé szerethető figurákat csak az képes eljátszani szenvelgés, hárítás vagy éppen a gonoszságot túlhajtó karikírozás nélkül, aki az egész játék, történéssor értelmével és céljával tisztában van. Nem a kiszakított rész, az éppen-adott játékidő a fontos csupán, hanem az egészben elfoglalat hely. Ehhez pedig nemcsak a színészi eszköztár fölényes kezelése kell, melynek alkalmazására már nem külön erőfeszítéssel kell figyelni, hanem gondolkodó-értelmező attitűd is. Ezért is hiszem, hogy jó úton jár Balkay Géza, mikor szavalni is kiáll, méghozzá kortárs, fiatalnak számító költőket. (Másfél évvel ezelőtti, vigadóbeli estje Vallai Péterrel e szempontból is különleges értéket jelentett.) Az az átvilágító, elemezni kész értelem kell a mai versek elmondásához, mellyel a színész bonyolult figuráihoz is közelít. Ilyen művésztípusnak nem lehetnek szerepálmai, s mi se követelhetjük őt ezzé vagy azzá lenni. Ami éppen ráméretett, abban áll helyt maximálisan, úgy, hogy soha nem támad fel az érzés: ez nem neki való. Tíz évvel ezelőttről is tisztán látom az éles kontúrú képet: a Jövedelmező állás reménykedő, a nagy életre tisztességgel készülődő hőse ébred, öltözik, hivatalba siet. Némajáték - s benne van minden, amit majd meg kell tudnunk róla. Még korábbról az általunk, kisebbek által félistenként csodált komoly nagyfiúk egyike a gimnázium folyosóján, ahogy valami ünnepi műsort szervez éppen. Nincs már nagyfiú és hevesen naiv fiatalember sem: valahol, mélyen, másféle alakban mégis ott van, ott, az emberi sokféleség hiteles képeiben. Párizsi pillanatok Film Színház Muzsika, 1990. 27.szám (július 7.) 20-21.old. Cserje Zsuzsa
("S ha majd nagyon elfáradsz, Párizsi bemutató, majd budapesti premier, nap mint nap játszol, éjszakánként forgatsz. Most délelőtt tizenegy óra van, egész éjjel a filmgyárban voltál, onnan érkeztél a találkozásunkra. Este Platonovot játszol, mint tetted azt tegnap este is. Nem a pénzért csinálom. Mániákusan szeretek dolgozni. Szinte érdektelen, mit csinálok. Nem tudom elképzelni az életemnek egy pillanatát sem beszélgetés és munka nélkül. Szeretem az életet, hihetetlen módon szeretek élni. Ehhez bármit hozzáképzelhetsz. Sok dolgot nem próbáltam még ki. Sajnos. Amit kipróbáltam, azt nem bánom. Mind annak érdekében történt, hogy az életet ösztönösen és gyerekszinten éljem meg. Egyszer, gyerekkoromban nagyon megvertek. Hatéves voltam. A velünk szomszédos telken éppen építkeztek, odamentem kíváncsiskodni. Mindig is elég pimasz gyerek voltam, hülye modorom volt, és itt is hamar összekaptam egy sráccal. Odajöttek a társai, egyedül voltam, szóval rendesen belegyalogoltak a földbe. Akkor zokogtam, amúgy keveset sírtam gyerekkoromban. Két óra múlva már újra az utcán voltam. Ők - ferencvárosi gyerekek - éppen mentek le egy labdával. Odaszóltak, "nem jössz focizni?" Mentem, bevettek maguk közé. Utólag Ady sorai jutnak eszembe: "Régi hét fiúk közül engem tartott meg a fő-fő labdaverő és a többit szépen ifjan kiverte a játékból" ... A történetből az következik, hogy ehhez az élményhez gyermeknek kell lenni. Az is meglehet. De ez azért nem így működik. Egy szereppel úgy vagyok, mint a férfi a nővel. Miután különböző csacskaságok, gazemberségek, semmiségek által a birtokába vette, onnantól kezdve irányíthatóvá válik. Már semmiféle segédeszközre nincs szükség. Az egyéniségben hiszek, mely akár csibész módon, de egyben charme-osan és segítőkészen kivívja a szuverenitását. Ebben hiszek. Csak ez a bátor és öntörvényű személyiség tudja pontosan megfogalmazni pillanatnyi helyzetét. Tegnap az előadás előtt a fáradtságtól már a sírás határán voltam. Kávéztam, járkáltam fel-alá, és azt vettem észre magamon, amit soha korábban, ideges vagyok. "Ezt valahogy fel kell használni!" - gondoltam. Nyilvánvaló, hogy be kell vinni a színpadra az aznapi hangulatot. Szeretsz élni, szeretsz beszélgetni - ugyanakkor Párizsban azt láttam, hogy mindig egyedül kószálsz, nem tartasz a többiekkel. |