Az irigyeltek: Beszélgetés Máthé Erzsivel és Balkay Gézával (részlet) Magyar Nemzet, 1984. augusztus 30. (203.szám) 6.old. https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarNemzet_1984_08/?pg=325&layout=s Bogácsi Erzsébet Abban az esztendőben végzett Balkay Géza, amely határkőnek mondható a magyar színházművészetben. Vagyis 1978-ban, amikor a legjelentősebb vidéki műhelyek vezetői egyszerre a fővárosba szerződtek. Osztályfőnöke Marton Endre volt, akinek nevéhez fűződött a Nemzeti Színház korábbi korszaka. Majd Székely Gábor és Zsámbéki Gábor kötött vele előszerzodést, illetve szerződést, akik a Nemzeti Színháznak, majd különváló kamarájának elkövetkező éveit meghatározták. Közben egy évadot a kaposvári társulatnál töltött. Tehát ahhoz a korosztályhoz tartozik Balkay Géza, amelynek tagjai elsőként érezhették a maguk bőrén a régi konstellációt megrázó eseményeket. Az az út, amelyet Balkay Géza járt be, mégis egyedinek, magányosnak tűnik. Nem éreztem nemzedékélményt - mondja Balkay Géza. - Nem kötődöm korban se fölfelé, se lefelé. Nem volt színházideálom. Nemigen szerettem színházba járni se. Alighanem önző vagyok, aki nem szívesen nézi, ha mások játszanak, s nem ő. Nincsenek színházi emlékeim, kettőt kivéve. Az egyik Ruszt József munkája a Kőműves Kelemen-témára, az Universitas-együttessel. A másik a Peter Brook rendezte Szentivánéji álom. Sokáig meg sem fordult a fejemben, hogy színész legyek. Egy Latinovits-pályakép, életútjának példája indított el. Amint döntő volt a késobbi személyes kapcsolatunk is. Az a háromnegyed év, amikor hetente, azután kéthetente, még a halála előtt is másfél nappal Katona János barátommal tanított. Hogy itt tartok, azt Latinovits Zoltánnak köszönhetem. Éjszakai varieté a Pinceszínházban
Magyar Nemzet, 1996. szeptember 13. (214.szám) p.gy.t. Balkay Géza ötvenesztendős. Az elmúlt években, évtizedekben egyszerre övezte aggódó, tiszteletteljes figyelem szakmai munkáját és egyéni életvezetését. Ünnepi interjúnkban párhuzamosan vall arról, hol tart most az élete, s miért épp a Macbethet rendezi meg az R.S.9. Színházban. Választ kapunk arra is, hogyan nézhet szembe a színház a valóság és az újfajta, a kereskedelmi csatornákon és a bulvárlapokban jelentkező virtualitás kihívásával.
Az ember, ha kiugrik a vonatból, összetöri magát ugyan, de aztán talpra áll, és mégiscsak önmaga marad. Mihalkov Szibériai borbély című filmje végén a Szibériába száműzött főhős két hatalmas domb között végrehajt egy sikeres ugrást. A pszichoanalitikusok szerint ez a tudattalanunkból felbukkanó kép azt jelenti: megcsináltam! Most hol tart? Még a szakadék fölött, de tudom, hogy én is épségben átérek majd a túlpartra. Nyilván sok tekintetben megváltozott, amíg idáig elért. Hogyan tud visszailleszkedni a régi világába? Nagyon nagy tévedés, ha azt hiszi, hogy az ember az ilyesmitől lényegileg megváltozna. Ugyanaz maradtam, aki voltam. Gondolt rá, hogy Mihalkovhoz hasonlóan megfogalmazza a többiek számára azt, ami önnel történt? Nem. Engem mindig valamilyen más kérdés foglalkoztat. Most például az, hogyan lehet a színház héttől tízig mentsvár mindannyiunk számára. Ezért kezdett rendezni? Azért rendezek, mert meg akarom fogalmazni önmagamat. Ha eljátszom akár egy főszerepet is egy darabban vagy egy filmben, kevésbé tudom olyan teljességgel kimondani magam, mint akkor, ha rendezek. Milyen kérdésére ad választ az R.S.9. Színházban megrendezett Macbeth? Az érdekel, hogyan lesz valakiből a hatalom gyengéje. Egy komoly ember, egy hadvezér, aki sok mindent elért, számos csatát megnyert, hogyan fordul ki magából. A feleség, a boszorkányok, a jóslatok hogyan viszik arra az útra, amelyet a darab során bejár. Ez az amúgy is örökzöld téma különösen húsba vágó ma Magyarországon, és, meglehet, a világ számos táján is. Mi az, ami megőrjíti, hatalmi narkomániába kergeti az embereket? Nem tudjuk pontosan. Ez a Shakespeare-darab egy ballada. A homály a körül, mi hogyan függ benne össze, sohasem fog teljesen eloszlani. Ha mindent nagyon meg akarunk magyarázni, akkor egyszer csak jön Arany János, és odaírja a végére, hogy gondolta a fene. Jobb hagyni, hogy elmondja, megmutassa magát a mű. Nagyszerű játszótársaim vannak az R.S.9. Színház tagjai személyében. Ők egyenrangú társaim, akik rendre felkérdeznek olyasmiket, amik magamtól eszembe sem jutnának. Tulajdonképpen egymást rendezzük. Visszatérve mégis mi lehet az az emberben, amitol a hűséges alattvalóból is vérengző fenevad válhat külső látszatra minden előzmény nélkül? Elég reggel a metrón utazni. Az emberek legszívesebben megölnék egymást, mert idegesíti egyik a másikat. A Szondy-féle káini embertípusra gondol? Inkább általánosabb emberi vonásokra. Nézze meg, milyen gonosz gyermekverseket írt Kosztolányi vagy Weöres Sándor. "Jobbra át és balra át / Én masírozok legelöl / Temetjük a nagymamát." Erre gondol? Hogy a gyermek mennyire kegyetlen tud lenni? Igen. Olvassa csak el Radnóti Majálisát. 1944 májusában azt írja az idilli freskó rétjén guggoló, zenét hallgató fiatalokról: "... s nyugodtan ölnek majd, ha ölni kell." De azután így folytatja: "Lehetnének talán még emberek / hisz megvan bennük is, csak szendereg / az emberséghez méltó értelem./ Mondjátok hát, hogy nem reménytelen." Látja, erről van szó. Erről kell, hogy szóljon ez a szertartásszerű előadás is. Azt kell elmondanunk a színpadról, hogy te, néző, te is ilyen vagy, te is tudsz ölni, te is meg tudsz őrülni, ha odakerülsz, hát most döntsd el, hogy mi legyen. Hogyan legyen tovább. Szerintem a mai emberek nagy részéből hiányzik a katarzisképesség. Igaza van. Úgy érzem, egyet tehetek. Ennek az előadásnak a végén nem lesz katarzis. A rémálomnak nem lesz vége. Aki látja, hogy ez az igazság, az eljuthat oda, hogy neki kell tennie valamit. Az ember az egész élete során nemigen látja kívülről azokat az erőket, amelyek irányítják, adott esetben romlásba viszik. Mi adhatna Macbethnek esélyt az álmaival, a boszorkányokkal és a feleségével szemben? Mi súgja meg az embernek, ha rossz úton jár? Talán a szeretet? Macbeth és Lady Macbeth nagyon szeretik egymást. Nagyon sok mindent elért a férfi, vagy úgy is mondhatjuk, nagyon sok mindent elértek együtt. De egyszer csak mindez nem elég nekik. Különösen a feleségnek nem elég. Új meg új téteket tesznek meg a rulettasztalnál. És minden bejön. És nem tudnak időben felállni. Amit most elmondott, arról azok az emberek jutottak eszembe, akik például napjaink gazdasági folyamatait irányítják. Árkon-bokron keresztül gázolnak, mindent letipornak maguk körül. A profithajszában és a mindenhol jelen levés vágyában nem állítja meg őket senki és semmi. Londonban jártam még annak idején a Katona József Színházzal. Egy kertvárosi házban, apám barátjánál laktam. Emlékszem, hét elején a metrón a nyakkendos, aktatáskás emberekkel még minden rendben volt, de péntekre teljesen kivetkőztek magukból. Megvívták a hétfői harcaikat, a keddi harcaikat és a hét végére teljesen kikészültek. Macbeth és felesége is ugyanígy vetkőzik ki magából. Direkt aktualizálás a színpadon nem lesz, de azt szeretném, ha felötlene a nézőben, hogy az az ember, akit én is személyesen ismerek, itt őrült meg a szemem láttára. Vagy hogy én is ugyanígy, ugyanezen vesztem össze a férjemmel vagy a feleségemmel. A rendszerváltás utáni időszak egyik nagy traumája volt, hogy a Kádár-éra langyos vize után a valóság a kíméletlenségével hatástalanította a művészet, a virtualitás legsokkolóbb eszközeit is. Ma már a színház fő vetélytársa azonban nem is a napi, utcai valóság, hanem a life-show-kban, a bulvárlapokban a valósággal keveredő virtualitás. Milyen választ tud adni a színjátszás az effajta kihívásokra? Ide sorolnám még azt a rengeteg véres és kegyetlen jelenetet is, amelyeket akciófilmekben látni. Nem hinném persze, hogy egy színházi eloadásban érdemes lenne elmenni ilyen értelemben a naturalizmus felé. Kár lenne azért a rengeteg ketchupért. Eleve a darabban az összes vérfürdő a színen kívül történik, csak éppen bejön és elmeséli, aki ölt vagy aki szemtanúja volt a véres eseményeknek. Sokkolni ma muszáj, nem lehet mást tenni. Arra persze vigyázni kell, hogy a borzongatás ne legyen öncélú, ne legyünk érdekeltek. Lényegi ponton érintsük meg a nézőt. Tehát nem tehet úgy a színház, mintha nem lenne Big Brother, Való világ és Farm, hanem úgy kell felvennie ezekkel a harcot, hogy a saját eszközeivel magára kell irányítania a figyelmet? Igen, ezt gondolom. Ön szerint mit esznek az emberek a kereskedelmi csatornák és a bulvárlapok szellemtelen gagyiságain? A törzskávéházamban én is föllapozom minden reggel a bulvárlapokat. Azért kell a töméntelen mocsokról, szörnyűségről olvasnom, hogy átéljem, ez sem velem történt meg. Azután este meg a színházban bebizonyítja a nézőknek, hogy a lényeg szerint ez hazugság, mert a szörnyűség valójában itt, most és egyszerre történik mindnyájunkkal. Ha nem ma, akkor holnap, de inkább tegnap. Igen, ez az igazság. Amiről beszél, azt nevezem színháznak.
Jezovics nem szerette a nyilvánosságot, miközben - dühödten és balga teatralitással és szertelen felelotlenséggel - annyit forog benne, mint a végleg derékba törött napraforgó, amely már nem is annyira a napra, hanem az északi, kissé vészterhes szélre perdül. (No, aki ezt megérti, annak jutalmat adunk.)
"Ötven, jaj, ötven éve - szívem visszadöbben - halottjaim is itt-ott, egyre többen - már ötven éve tündököl fölöttem ez a sok élő, fényes égi szomszéd, ki látja, hogy könnyem mint morzsolom szét" - szól hozzánk a kazettáról Kosztolányi, Géza gordonkahangján. Ő is itt lakott, született és élt, utolsó napjáig a Vár lábánál, ahol egykor Márai is koptatta az utcakövet. Utolsó terveként arra készült, hogy április 11-én az író Mikó utcai szobránál fog szavalni a születésnapi ünnepségen. Nem maradt rá se ideje, se ereje. Ötvenhárom esztendőt kapott az élettől - szokás mondani, de ő biztosan többet kapott. Úgy gazdálkodott vele, ahogy tudott, ahogyan akart. Így is megdöbbentően sokat játszott, még a nagy szerepei felsorolása sem fér ide. Négy évet dolgozott a Nemzeti Színházban, tizenkét évig volt a Katona József Színház tagja, két-két évadon át játszott Kaposváron és Szolnokon. Emlékezetes filmekben láthattuk. Nagyon fiatalon elnyerte a legnagyobb szakmai elismerést és Latinovits Zoltán figyelmét kiugró tehetsége iránt. Ő már akkor kreatív művész volt, amikor ez még nem volt divat, cserébe az effajta ember sorsával, megvertségével és gyengeségeivel. És hozzá azzal a tragédiával, ami az elmúlt egy-másfél évtizedben történt körülötte, a színházi életünkben. Amit a nyereségvágy és a bugris kultúra művelt a szent magyar színészettel. Nincs tehát abban semmi különös és érthetetlen, hogy Balkay félrehúzódott és az utolsó éveiben egy pesti stúdiószínházban játszott és rendezett "nem időszerű" darabokat, s közben tanított fiatalokat a színészmesterségre. Legutolsó megvalósult munkája a Liliom volt Molnár Ferenctől, aki - megint csak Kosztolányi Dezsőt idézve - "diadalra vitte a lírát és az egyszerűséget, s az ügyes és kevésbé ügyes mesteremberek világában régi jogaihoz juttatta a szépséget és a hallgatást". Géza is ezt csinálta. Egyre betegebben és gyengébben érte az utolsó csapás, édesanyja elvesztése. Már várta a finálét. Szembenézett vele, felkészült rá. Óhaját híven teljesítette segítő társa: földi maradványait a hét végén kedves, meghitt helyén, a város ricsajától félrevonulva, református lelki gondozója, tanítványai és legközelebbi hozzátartozói, színészbarátai csendes részvétével bocsátották utolsó útjára. |